Telekomunikacja wykorzystująca technologię VoIP (Voice over Internet Protocol) czyli komutację pakietową, zwana jest potocznie telefonią internetową. Przynosi duże oszczędności w kosztach przeprowadzanych rozmów, dodatkowe możliwości zdalnego łączenia różnych oddziałów i budynków firmy oraz pracowników pracujących w domu. Stosunkowo niewielkim nakładem środków pozwala też na znaczne zwiększenie pojemności centrali telefonicznej i obsługę dodatkowych telefonów.
Zastosowanie VoIP’a w firmach
W firmach VoIP stał się dziś kolejnym równoprawnym medium transmisji wykorzystywanym w nowoczesnej telekomunikacji obok telefonii analogowej, cyfrowej (ISDN) czy komórkowej (GSM). VoIP jest na tyle atrakcyjny, że mimo czasem gorszej jakości połączeń niż w telefonii tradycyjnej, wiele firm zainteresowanych jest uzupełnieniem firmowych systemów komunikacji o telefonię internetową. Czynią to na kilka sposobów poprzez stosowanie:
samych komunikatorów internetowych (np. Skype)
zewnętrznych bramek VoIP podłączanych do tradycyjnych central abonenckich
nowoczesnych central telefonicznych integrujących tradycyjne technologie telekomunikacyjne z VoIP. Wśród central z VoIP mamy do dyspozycji tzw. Pure IP (oparte na komutacji pakietów IP) oraz rozwiązanie mieszane – centrale cyfrowe ze zintegrowanymi kartami VoIP
VoIP – jak to działa?
W centralach Platan VoIP jest wykorzystywany na wiele sposobów. Można na przykład:
podłączyć same aparaty VoIP’owe (abonenci SIP), aby w ten sposób zwiększyć liczbę abonentów wewnętrznych centrali – bez konieczności korzystania z usług operatorów VoIP
kierować cały ruch wychodzący do sieci operatorów VoIP (linie miejskie VoIP) w celu minimalizowania kosztów połączeń
używać bezprzewodowych aparatów systemu IP DECT
logować do centrali pracowników pracujących zdalnie (przez telefony IP lub softphone’y)
korzystać z telefonów komórkowych z funkcją WiFi
połączyć kilka central (sieciowanie po VoIP) – umieszczone albo w sąsiednich budynkach albo np. w siedzibie i oddziale firmy, zapewniając wspólną numerację
Centrala Platan z VoIP – zalety
PLATAN oferuje zintegrowane karty VoIP do całej gamy central cyfrowych o pojemności od paru do ponad 400 portów. Są to centrale Micra, Sigma, Optima i Delta.
podwójna korzyść – jakość centrali cyfrowej i zalety technologii VoIP
łatwość obsługi – prostsza w obsłudze niż zewnętrzne bramki VoIP – rozmowy bez wybierania dodatkowych prefiksów, z dowolnego aparatu
oszczędność – tania komunikacja i niskie koszty wdrożenia, stosowanie dowolnego typu aparatów
swoboda wyboru – dostępność usług wielu operatorów tradycyjnych oraz nawet 30 operatorów VoIP
zawsze w kontakcie – idealne dla oddziałów i pracowników zdalnych, możliwość tworzenia rozproszonej struktury łączności w oparciu o VoIP, możliwość podłączenia nawet 128 telefonów SIP
Parametry techniczne kart Platan VoIP
Karta Platan VoIP dla central Micra, Sigma, Optima i Delta:
do 128 portów VoIP* konfigurowanych jako miejskie lub wewnętrzne (w tym do 30 linii miejskich)
protokoły VoIP: SIP, IAX2
kodeki: G.711 uLaw, G.711 aLaw, ADPCM, G.726, GSM
logowanie do 30 operatorów VoIP z możliwością odbywania wielu rozmów jednocześnie
2 gniazda ethernet (WAN i LAN)**
wbudowany router
* w centrali Delta do 32 portów VoIP
** w centrali Delta tylko gniazdo LAN
Abonenci VoIP mogą korzystać ze wszystkich funkcji centrali tak, jak inni abonenci (w tym z możliwości nagrywania rozmów i ich odsłuchiwania w programie Platan CTI). Abonenci VoIP mają również dostęp do poczty głosowej, mogą ją odsłuchiwać zarówno z aparatów IP, jak i programu Platan CTI.
Program Platan CTI może być także wykorzystywany jako wirtualny telefon – softphone. Możemy się na niego przełączyć jednym przyciskiem. Do wykonywania połączeń wystarczą wówczas tylko słuchawki z mikrofonem. Pod przyciskami skróconymi można dla ułatwienia zapisać najczęściej stosowane numery.
Współpracujący operatorzy VoIP
Przetestowaliśmy poprawność połączeń z kilkunastoma najpopularniejszymi operatorami VoIP (kolejność alfabetyczna):
easyCALL
Easytel
ESIPTEL
FabiPhone
FreecoNet
HaloNet
HopIn
iFON
IPCall
Newfon
SipMax
Tlenofon
Wymagania sprzętowe
centrala Prima – zintegrowany VoIP – każda
centrala Micra, Sigma i Optima od ver. 3.00.xx (128 portów IP od ver. 4.00.xx)